چگونه یک روتین روزانه و شبانه مراقبت از پوست را شروع کنیم؟

تاریخ انتشار: 14 آذر 1402
تعداد دیدگاه: 0
تعداد بازدید: 201

چکیده : برای داشتن پوستی سالم و درخشان، لازم است یک برنامه مراقبت از پوست مناسب ایجاد کنید. باتوجه‌به تعداد زیادی محصول مراقبت از پوست در بازار و فراوانی نکات و ترفندها، تعیین بهترین رژیم گاهی چالش‌برانگیز است.

روتین مراقبت از پوست

چگونه یک روتین مراقبت از پوست روزانه و شبانه را شروع کنیم؟ برای داشتن پوستی سالم و درخشان، لازم است یک برنامه مراقبت از پوست مناسب ایجاد کنید. باتوجه‌به تعداد زیادی محصول مراقبت از پوست در بازار و فراوانی نکات و ترفندها، تعیین بهترین رژیم گاهی چالش‌برانگیز است. بهبود وضعیت پوست نیازمند یک‌روال مراقبتی منظم است که سلامت پوست را بهینه‌سازی کرده، سیستم دفاعی آن را تقویت کرده، و نتایج مطلوب را به ارمغان بیاورد. ما گام‌های اساسی یک روتین مراقبت از پوست را به همراه توصیه‌های اضافی مناسب با نوع پوست و نگرانی‌های شخصی شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

گام‌های ابتدایی آن شامل تمیزکردن، درمان، و مرطوب کردن است. تمیزکردن به معنای شستن صورت، درمان به حل مشکلات خاص پوست می‌پردازد، و مرطوب کردن به تأمین رطوبت لازم برای پوست می‌پردازد. درمان هم شامل استفاده از سرم‌های حاوی مواد مفید نظیر ویتامین C، رتینول، اسیدهای آلفا هیدروکسی، و غیره می‌شود.

پاک‌کننده‌های پوستی

اولین مرحله هر روتین پوستی باید با پاک‌کننده شروع شود که این مرحله در روز و شب یکم متفاوت است. مرحله پاک‌سازی از ناخالصی‌ها و چربی اضافی جلوگیری می‌کند که ممکن است منافذ پوست را مسدود کرده و پوست را کدر کند. اما توجه داشته باشید که این عملیات باید با ملایمت صورت گیرد. بسیاری از افراد اغلب از پاک‌کننده‌های خیلی خشن استفاده می‌کنند که به واقعیت سد محافظ طبیعی پوست را از بین می‌برد. اگر پوست شما خشک یا حساس است، توصیه می‌شود فقط در شب از پاک‌کننده استفاده کرده و صبح صورت خود را با آب بشویید. بهترین پاک‌کننده‌ها بادقت و آرامی روی پوست شما عمل کرده و بدون ازبین‌بردن چربی‌های ضروری و سالم پوست را پاک می‌کنند. حال برای انتخاب شوینده مناسب پوست خودتان، از راهنمایی‌های زیر پیروی کنید.

پوست چرب: استفاده از فوم یا شوینده‌هایی که در ترکیباتشان از نیاسینامید و اسید سالیسیلیک بکار رفته می‌توانند به تنظیم و حذف چربی اضافی کمک کنند.

پوست مستعد آکنه: استفاده از شوینده یا فوم‌های شستشوی صورتی که در آنها از مواد ضد آکنه مانند اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، بنزوئیل پراکسید یا گوگرد بکار رفته باشد بهترین گزینه هستند.

پوست خشک: به دنبال یک لوسیون، کرم یا فوم با ترکیبات آب‌رسان مانند سرامیدها، گلیسیرین، اسید هیالورونیک و روغن‌های گیاهی باشید.

پوست حساس: یک میسلار واتر را امتحان کنید، یک پاک‌کننده فوق‌العاده ملایم که شامل ذرات ریز به نام میسل است که ناخالصی‌ها را به دام می‌اندازد و بدون اینکه پوست شما در این فرایند خشک شود، آنها را از بین می‌برد.

حال برای اینکه از تمیزی پوست خود اطمینان حاصل کنید و آن را برای بقیه مرحله‌ها آماده کنید از یک تونر استفاده کنید. علاوه بر تمیزی تونرها راهی عالی برای بخشیدن طراوت به پوست ازبین‌بردن هرگونه مواد باقی‌مانده و متعادل‌کردن pH پوست هستند. اگر پوست مستعد آکنه دارید، به دنبال تونر حاوی اسیدهای هیدروکسی، از جمله اسید سالیسیلیک و اسیدلاکتیک باشید که باعث افزایش گردش سلولی می‌شود.

برای پوست‌های خشک یا حساس، به دنبال یک تونر آب‌رسان (همان اسانس) باشید که بدون الکل خشک و با موادی مانند گلیسیرین و اسید هیالورونیک برای تسکین آن ساخته شده است. برای پوست مختلط، لایه‌بردارهای ملایم، تقویت‌کننده‌های آبرسانی و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین E و چای سبز را انتخاب کنید که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و از آسیب‌های پوستی جلوگیری کند. برای پوست‌های چرب، به دنبال مواد قابض مانند الکل‌ها باشید که منافذ را سفت می‌کنند باشید.

درمان

در مرحله دوم ما میریم سراغ درمان مشکلات پوستی که داریم هرچند مرحله درمان می‌تواند شامل پیشگیری هم باشد؛ مثلاً برای پیشگیری از چین‌وچروک دور چشم پیشگیری خیلی از درمان بهتر و مهم‌تر است. سرم‌های پوستی متناسب با مشکلات شما می‌توانند هم درمان هم محافظت کنند و مقادیر مناسبی از مواد مغذی پوستی ارائه کند.

ولی به انتخاب سرم و زمان آن دقت کنید؛ چون یک سری از سرم‌ها در روز و یک سری در شب باید استفاده شوند. یکی از سرم‌هایی که مناسب همه افراد است و به همه توصیه می‌شود که در صبح از آن استفاده کنند سرم آنتی‌اکسیدانی است که از تشکیل رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و علائم پیری را به‌مرورزمان کاهش می‌دهد. همچنین تیرگی صورت را کاهش می‌دهد.

سرم‌های هیالورونیک اسید: رطوبت را به داخل پوست جذب می‌کند و با خشکی و تیرگی و همچنین حجیم‌شدن پوست مبارزه می‌کند. نیاسینامید: نوعی ویتامین B3 که رنگ پوست را روشن و یکدست می‌کند، تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و التهاب را آرام می‌کند. رتینوئیدها: گردش سلولی را برای افزایش تولید کلاژن و کاهش چین‌وچروک و هایپرپیگمانتاسیون تحریک می‌کنند. رتینول بهتر است در شب استفاده شود. پپتیدها: ساخته شده از اسیدهای آمینه، بلوک‌های سازنده کلاژن هستند و می‌توانند تولید آن را افزایش داده و خطوط صاف و استحکام پوست را افزایش دهند.

علاوه بر این استفاده از کرم دور چشم یکی از ضروری‌ترین مراحل است که باید حتماً رعایت شود. اگر دور چشم‌سیاهی دارید از محصولاتی که دارای ویتامین C، نیاسینامید یا ویتامین K هستند استفاده کنید. برای پف زیر چشم از محصولات دارای کافئین و برای چین‌وچروک از محصولات دارای پپتید و رتینول استفاده کنید. هنگام استفاده در صبح و شب، با استفاده از انگشت حلقه خود (ضعیف‌ترین انگشت خود) به‌آرامی روی فرمول موردنظر برای نگرانی‌های ناحیه چشم ضربه بزنید تا از کشیدن این ناحیه ظریف و ایجاد آسیب جلوگیری کنید.

مرطوب‌کننده و آبرسان

مرطوب‌کننده‌ها موادی هستند که پوست شما را نرم و هیدراته نگه می‌دارند و به تقویت سد آن کمک می‌کنند. آبرسانی یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت و جوانی پوست است. در هنگام استفاده از مرطوب‌کننده‌ها پوست را ماساژ دهید تا جذب و اثربخشی آن را افزایش دهید و گردش خون را بهبود ببخشید. اگر دارای پوست خشکی هستید یک کرم غنی از مرطوب‌کننده، نرم‌کننده، سرامیدها یا هیالورونیک اسید فرمول مناسبی برای شما است.

کسانی که پوست‌های چرب یا مستعد آکنه دارند به دنبال لوسیون‌های سبک یا فرمول‌های ژل دار با برچسب "بدون چربی " باشید. پوست‌های حساس هم به دنبال فرمول‌هایی باشید که ضد حساسیت و عاری از محرک‌های بالقوه مانند عطر و الکل باشند. حال برای ادامه روتین پوست در روز مهم‌ترین مرحله استفاده از ضدآفتاب است؛ چون خورشید اولین دلیل پیری زودرس است حتی اگر در داخل خانه باشید باز هم باید این مرحله را رعایت کنید. 30 دقیقه قبل از اینکه به بیرون بروید، یک کرم ضدآفتاب صورت با SPF 30 یا بالاتر را به‌عنوان آخرین مرحله در روتین مراقبت از پوست صبحگاهی خود، از جمله روی گردن و پشت دستان خود، استفاده کنید. اگر می‌خواهید مراحل روتین خود را به حداقل برسانید، می‌توانید به‌جای استفاده از مرطوب‌کننده و SPF جداگانه، از مرطوب‌کننده روزانه با SPF استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

بهترین روتین مراقبت از پوست، شامل تمیزکردن، درمان، و مرطوب کردن، نیازمند انتخاب بادقت محصولات مناسب و از فروشگاه‌های قابل‌اعتماد است. انتخاب پاک‌کننده بر اساس نوع پوست، استفاده از سرم‌های حاوی مواد مفید، و درمان مشکلات خاص پوست باعث بهبود وضعیت آن می‌شود. همچنین، استفاده از ضدآفتاب با SPF 30 یا بالاتر از اهمیت زیادی برخوردار است تا پوست در مقابل آفتاب و علائم پیری محافظت شود. با رعایت این مراحل و خرید از فروشگاه‌های قابل‌اعتماد، همانند فروشگاه پروا میکاپ می‌توانید یک روتین مراقبت را برای پوست خود داشته باشید که در استفاده مداوم نتایج عالی می‌گیرید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه
ارسال دیدگاه
امتیاز شما:
🔃
تا 60% تخفیف بر روی صدها عنوان کتاب! خرید کتاب با 50% تخفیف