چرا جاروبرقی تفال صدا میده؟

تاریخ انتشار: 19 آذر 1402
تعداد دیدگاه: 1
تعداد بازدید: 137

این روزها جاروبرقی جزو محصولات مهم و کاربردی برای هر خانه‌ای است که از آن برای تمیزی و نظافت محیط استفاده می‌شود . تفال یکی از مطرح‌ترین برندهایی است که در زمینه تولید محصولات خانگی فعالیت می‌کند . اما گاهی ممکن است جاروبرقی تفال بر اثر استفاده مداوم و نادرست صدای زیادی داشته باشد و شما مجبور به عیب یابی و تعمیر جاروبرقی تفال خود شوید . اما دلیل این صدا چیست؟ در ادامه قصد داریم به بررسی علت صدای جاروبرقی تفال بپردازیم . برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه همراه ما باشید .

دلایل اصلی ایجاد صدای زیاد جاروبرقی تفال

برای اینکه بتوانید علت صدای جاروبرقی تفال را پیدا کنید، باید دلایل ایجاد این صدا را بشناسید . از رایج‌ترین دلایل صدای جاروبرقی تفال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

1. مشکلات مربوط به موتور جاروبرقی تفال

در بسیاری از مواقع مشکلات مربوط به موتور جاروبرقی، موجب سروصدای زیاد آن می‌شود . معیوب شدن موتور جاروبرقی معمولاً به دلیل وارد شدن رطوبت و یا گردوخاک به داخل موتور دستگاه پیش می‌آید . در حال حاضر موتور اینورتر برای اکثر جاروبرقی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که موجب کاهش صدای جاروبرقی تا حد بسیار زیادی می‌شود؛ بنابراین درصورتی‌که موتور جاروبرقی شما اینورتر باشد و در حین کار کردن صدای زیادی تولید کند، به‌احتمال زیاد موتور جاروبرقی شما معیوب شده است و به تعمیر نیاز دارد . بلبرینگ، شفت و کلکتور از اجزای داخلی موتور جاروبرقی به‌حساب می‌آیند که هنگام به‌وجودآمدن مشکل باید به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرند، تا مشکل به‌راحتی پیدا شود .

2. کثیف بودن فیلترهای جاروبرقی

یکی از رایج‌ترین علت صدای جاروبرقی تفال، کثیف بودن فیلتر آن است . در بسیاری از مواقع اگر فیلتر جاروبرقی تفال کثیف باشد، صدای بلندی را به طور ناگهانی تولید می‌کند . در واقع هرچقدر که فیلتر دستگاه کثیف‌تر باشد، صدای جاروبرقی بلندتر خواهد بود؛ زیرا نیروی بسیار زیادی را صرف ایجاد مکش می‌کند و در نتیجه همین نیروی زیاد جهت جمع‌آوری آشغال و کثیفی‌ها، موجب تولید صدای بیشتری می‌شود .

علاوه‌برآن درصورتی‌که فیلتر جاروبرقی تفال بیش از حد کثیف باشد، باعث کاهش مکش دستگاه می‌شود . ازاین‌رو هنگامی که مکش جاروبرقی کم و سروصدای آن زیاد باشد، به معنای کثیف بودن فیلتر دستگاه است . برای این کار بهتر است فیلتر جاروبرقی را خارج کنید و درصورتی‌که غیر قابل شستشو ( یک‌بارمصرف ) بود آن را تعویض نمایید . اما درصورتی‌که فیلتر قابل شستشو باشد، می‌توانید به‌راحتی آن را با صابون و آب گرم تمیز کنید .

چرا جاروبرقی تفال صدا می دهد؟

دلایل اصلی ایجاد صدای زیاد جاروبرقی تفال

3. انسداد شلنگ جاروبرقی

از دیگر مواردی که هنگام تعمیر صدای جاروبرقی تفال باید مورد بررسی قرار بگیرد، لوله‌خرطومی یا شیلنگ دستگاه است . گاهی اوقات ممکن است هنگام تمیز کردن منزل، اجسام و وسایل بزرگی داخل لوله جاروبرقی گیر کند و موجب شود دستگاه برای تمیز کردن محیط از نیروی بیشتری استفاده کند . این امر نیز موجب سروصدای زیاد جاروبرقی تفال خواهد شد . برای رفع آن بایستی شیلنگ دستگاه را بررسی کنید و موانع را بردارید .

4. شکستگی قطعات داخلی جاروبرقی تفال

هنگامی که قطعات پلاستیکی درون جاروبرقی یا قطعات داخلی موتور دچار شکستگی شوند، بایستی آن‌ها را تعویض کنید؛ زیرا قطعات معیوب و شکسته یکی دیگر از علت صدای جاروبرقی تفال محسوب می‌شوند . ازاین‌رو باید قطعات شکسته را تعویض کنید تا بتوانید صدای آزاردهنده آن را از بین ببرید .

دقت داشته باشید جنس بدنه جاروبرقی تفال، پلاستیک است؛ بنابراین ممکن است بر اثر ضربه دچار شکستگی شود و در حین کار کردن بدنه آن ارتعاش داشته باشد و صدای بلندتری را تولید کند . در چنین شرایطی بهتر است شکستگی بدنه جاروبرقی را با استفاده از جوش پلاستیک برطرف نمایید و یا آن را تعویض کنید .

۵ . عدم روغن‌کاری قطعات موتور جاروبرقی تفال

فرسودگی دستگاه یکی دیگر از دلایل بروز صدای جاروبرقی تفال است که می‌توانید با روغن‌کاری آن را برطرف کنید . در واقع خود این قطعات در ابتدا چرب هستند، اما به‌مرور زمان خشک می‌شوند و موجب ایجاد صدای ناخوشایند قطعات داخلی دستگاه و در نتیجه صدای جاروبرقی خواهند شد .

ازاین‌رو شما می‌توانید هنگام تعمیر صدای جاروبرقی تفال با روغن‌کاری دستگاه، این مشکل را رفع کنید . در صورت نداشتن مهارت کافی بهتر است این کار را به تکنسین حرفه‌ای و کاربلد بسپارید تا بلبرینگ و موتور جاروبرقی تفال شما را گریس‌کاری کرده و در صورت نیاز بلبرینگ‌ها را تعویض کند .

6. مشکلات مربوط به پاکت جاروبرقی

برای اینکه بتوانید علت صدای جاروبرقی تفال را پیدا کنید، بهتر است پاکت یا کیسه دستگاه را نیز بررسی کنید و از پر نبودن کیسه جاروبرقی اطمینان حاصل نمایید . درصورتی‌که پاکت دستگاه پر باشد، باید آن را تمیز کرده و یا در صورت نیاز آن را تعویض کنید . دقت داشته باشید که از کیسه‌های بی‌کیفیت استفاده نکنید؛ چرا که کیسه‌های نامرغوب ممکن است به موتور دستگاه شما آسیب وارد کنند . در واقع کیسه‌های ضخیم و تقلبی موجب می‌شوند که موتور دستگاه از توان و انرژی بیشتری برای داشتن مکشی مناسب استفاده کند؛ بنابراین این امر به موتور جاروبرقی آسیب وارد می‌کند و باعث کاهش عمر مفید دستگاهتان خواهد شد .

علت صدای زیاد جاروبرقی تفال هنگام کار کردن

همان‌طور که می‌دانید اکثر جاروبرقی‌ها حین کار کردن صدای کمی را از خود تولید می‌کنند . در حقیقت این صدا امری طبیعی بوده و مربوط به موتور جاروبرقی است . اما درصورتی‌که سروصدای آن ناخوشایند و بسیار آزاردهنده باشد، بایستی قبل از تعویض دستگاه، به دنبال تعمیر صدای جاروبرقی تفال خود باشید . برای این کار توصیه می‌کنیم ابتدا علت و منبع صدا را بیابید؛ زیرا در این صورت می‌توانید به‌راحتی برای رفع مشکل دستگاه اقدام کنید .

تعمیر جاروبرقی تفال

علت صدای زیاد جاروبرقی تفال هنگام کار کردن

سخن پایانی

اگر به دنبال راهی برای پیدا کردن علت صدای جاروبرقی تفال هستید، بهتر است مطالب ذکر شده را با دقت مطالعه کنید و تمامی قطعات دستگاه خود را به‌صورت کامل و دقیق مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید به‌راحتی برای رفع مشکل آن اقدام کنید . به‌طورکلی می‌توان گفت هر دستگاهی به مراقبت و نگهداری نیاز دارد؛ بنابراین جهت جلوگیری از سروصدای جاروبرقی تفال توصیه می‌کنیم به سرویس‌های دوره‌ای و نظافت آن توجه داشته باشید .

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه
دیدگاه کاربران
  • سارا جهانی 3 اسفند 1402

    سلام. ممنون از مطلب مفیدی که در اختیارمون قرار دادید. کاش ذکر میکردید که تغییر صدای جارو برقی تا چه حد طبیعیه یا مربوط به مشکلاتی مثل پر شدن پاکته و چه نوع صداهایی مربوط به ایرادات فنی مهم در دستگاه است.

    ارسال دیدگاه
    امتیاز شما:
    🔃
    تا 60% تخفیف بر روی صدها عنوان کتاب! خرید کتاب با 50% تخفیف