ویتامین‌های مورد نیاز پرندگان (تضمینی برای سلامت و رشد پرنده)

تاریخ انتشار: 3 بهمن 1402
تعداد دیدگاه: 0
تعداد بازدید: 211
مولتی ویتامین پرندگان

از رایج‌ترین مشکلات طیور، سوء تغذیه است. حتی صاحبان با تجربه طوطی ممکن است در استفاده از غذاهایی که ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری پرندگان را دارند؛ که در واقع تضمینی برای سلامت و رشد پرنده نیز هست، صرفه‌جویی کنند.

متاسفانه بسیاری از بیماری‌هایی مانند: نارسایی کلیوی، تنفسی، بیماری کبدی، بیماری اسکلتی عضلانی و مشکلات در تولید مثل که در پرندگان خانگی مشاهده می‌شود؛ ریشه در سوء تغذیه دارد.

لذا در این پست قرار است اطلاعات مهم و مفیدی را در مورد تغذیه‌ی پرندگان خانگی با انواع ویتامین‌ها در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهیم. لطفا تا پایان این مطلب با ما باشید.

ضروری‌ترین ویتامین‌های پرندگان

داشتن یک پرنده سالم، مستلزم درک نیازهای فردی و تغذیه‌ای او است تا آن را شاد و سالم نگه‌ دارید. هزاران گونه پرنده و طوطی وجود دارد و برای همه آنها نمی‌توان از یک رژیم غذایی استفاده کرد؛ اما مطمئناً یکی از اساسی‌ترین نیازهای یک پرنده شاد و سالم، داشتن یک رژیم غذایی کاملا برنامه‌ریزی شده و مغذی است.

بسته به نوع پرنده خانگی‌ای که دارید؛ پرندگان برای رشد و زندگی شاد و طولانی، به منابع غذایی متنوع در رژیم غذایی خود نیاز دارند.

با وجود این تنوع یک موضوع در آنها مشترک است! آن هم استفاده از ویتامین‌های مهم و لازم در برنامه غذایی‌شان که شامل: ویتامین E، ویتامین A، ویتامین D3، ویتامین K ،B و دیگر ویتامین‌ها می‌شود.

نقش و وظیفه ویتامین‌ها در سلامت و رشد پرندگان چیست؟

رژیم غذایی مناسب با وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی، می‌تواند تأثیر مستقیمی بر طول عمر پرنده خانگی شما داشته باشد. با کمبود این‌ موارد، باید شاهد به وجود آمدن مشکلات سلامتی، رشد و تولید مثل در دوست پردار خود باشید. اما جای نگرانی نیست! در ادامه به معرفی و شرح مختصری از ویتامین‌های لازم پرندگان می‌پردازیم.

در ادامه ۵ مورد از ویتامین‌های واجب و ضروری پرندگان کهبه آن نیاز دارد، عبارتند از:

1- ویتامین A

ویتامین A محلول در چربی است؛ که مسئول رشد و نمو، تولید هورمون، پاسخ سیستم ایمنی، تشکیل غشاهای اپیتلیال، عروقی و مخاطی پرنده است. همچنین مسئول بینایی و مسئول رنگدانه‌های زرد و قرمز است که اکثر صاحبان طوطی آن را دوست دارند.

اثرات کمبود ویتامین A باعث ایجاد اختلال در سه سیستم ضروری بدن پرنده مانند: بخش تنفسی، گوارشی و سیستم تولید مثل خواهد شد.

اختلالات در این سیستم‌ها حتی منجر به مرگ زودرس می‌شود. بهترین راه برای تقویت ویتامین A این است که برای پرنده خانگی خود طیف وسیعی از سبزیجات خام، میوه‌ها، غلات و گیاهانی که غنی از ویتامین A هستند، تهیه کنید.

استفاده از مواد معدنی موجود در میوه جات و سبزیجات برای پرندگان

2- ویتامین E

ویتامین E همانند ویتامین A یکی از اعضای گروه ویتامین‌های محلول در چربی است. از مهمترین مزایای استفاده از آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این ویتامین با سایر مواد مغذی تعامل دارد و تأثیر گسترده‌ای بر کل فرآیند متابولیسم پرنده دارد.
  • به حفظ یکپارچگی غشای سلولی در سراسر بدن کمک می‌کند.
  • از چربی‌ها و ویتامین A در بدن در برابر تخریب توسط رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.
  • برای الگوهای رشد طبیعی در پرندگان جوان و باروری در پرندگان بالغ مورد نیاز است.
  • برای هضم طبیعی چند چربی‌ غیراشباع در بدن پرنده ضروری است.

علائم کمبود ویتامین E شامل: انحطاط ماهیچه‌ها از جمله عضله قلب و ماهیچه سنگدان، تجمع مایع زیر پوست اطراف گردن، بال‌ها یا ماهیچه سینه و آسیب مغزی که باعث عدم هماهنگی، جمع شدن سر، کشیده شدن پاها و خم شدن انگشتان پا می‌شود.

منابع غنی ویتامین E را می‌توانید در جوانه گندم، بادام، فندق، کره بادام زمینی و غلات کامل پیدا کنید.

3- ویتامین D3

ویتامین D3 در طیور نقش عمده‌ای در متابولیسم کلسیم و فسفر در روده و استخوان‌های پرندگان به منظور حفظ کلسیم دارد. مسئول رشد طبیعی، کیفیت تخم و پوسته و تولید مثل در مرغ تخم‌گذار است و زمانی که پرندگان در داخل خانه پرورش می‌یابند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

همچنین برای جذب کلسیم به جریان خون از مجرای روده لازم است. لذا کمبود آن برای پرندگان بالغ ممکن است باعث ضعف یا آتاکسیک (ناهماهنگی)، دچار ضعف استخوانی، پوکی استخوان و شکستگی‌های پاتولوژیک شوند.

مهمترین منبع ویتامین D برای پرندگان نور خورشید است. نور خورشید حاوی اشعه‌های UVB است که به بدن پرنده کمک می‌کند، تا ویتامین D را سنتز کند. پوست پرندگان توانایی تبدیل اشعه UVB را به ویتامین D و سپس انتقال به جریان خون را دارند.

ویتامین های ضروری برای سلامت پرندگان

4- ویتامین K

ویتامین K برای سنتز پروترومبین ضروری است؛ بنابراین نقش مهمی در مکانیسم‌های لخته شدن دارد. همچنین اثر محافظتی در برابر کوکسیدیوز دارد. کمبود ویتامین K ممکن است باعث افزایش لکه‌های خونی در تخم مرغ، خونریزی در پاها و سینه‌ها و عدم انعقاد خون شود.

کمبود ویتامین K باعث چه چیزی می‌شود؟ چندین پروتئین وابسته به ویتامین K در فرآیندهای ضروری مانند: لخته شدن خون، متابولیسم استخوان و سلامت قلب و عروق نقش دارند. پس کمبود آن می‌تواند منجر به خونریزی قابل توجه، رشد ضعیف استخوان، پوکی استخوان و افزایش بیماری‌های قلبی - عروقی شود.

5- ویتامین B

ویتامین‌های گروه B شامل: ویتامین B2 و اسید فولیک، ویتامین B1، B6، B12 می‌شود. پرندگان نیاز بیشتری به این گروه ویتامین‌ها دارند؛ به خصوص زمانی‌که استرس دارند؛ یا بیمار هستند و تحت درمان با آنتی بیوتیک‌ها، که توصیه می‌شود از ب کمپلکس نکتوناستفاده شود. روش استفاده از آن آسان است؛ به سادگی می‌توانید آن را به آب آشامیدنی یا غذای نرم پرنده خود اضافه کنید.

کمبود ویتامین B و ب کمپلکس در پرندگان مخصوصا پرندگان زینتی باعث ایجاد تشنج، عقب ماندگی، حرکات ناهماهنگ، تغییرات پوستی و افزایش تحریک پذیری می‌شود.

رشد و سلامت پرندگان با ویتامین‌ها و مواد معدنی

طوطی شما برای داشتن بدنی سالم و پرهای زیبا به مواد مغذی و ویتامین‌های حیاتی نیاز دارد. بنابراین با مطالعه‌ی این پست بیاموزید که دوست پردار شما به چه مواد مغذی نیاز دارد؟ استفاده از ویتامین‌های ضروری نظیر ویتامین A – B – D3 – K و B برای رشد پرها، افزایش سیستم ایمنی پرنده، کیفیت تخم و پوسته، عملکرد تولید مثل و ... الزامی است. چرا که بخش مهمی از حفظ سلامت پرنده شما به این مواد مغذی بستگی دارد.

برچسب ها : مولتی ویتامین پرندگان

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه
ارسال دیدگاه
امتیاز شما:
🔃
تا 60% تخفیف بر روی صدها عنوان کتاب! خرید کتاب با 50% تخفیف