معرفی بهترین دستگاه برای لایه بردار از پوست

تاریخ انتشار: 26 اسفند 1402
تعداد دیدگاه: 0
تعداد بازدید: 65

هر چه سن ما بالاتر برود روند ترمیم پوست ما کندتر می‎شود. در حالت نرمال وقتی سلولی قدیمی می‎شود و می‎میرد به سرعت سلول جوانی جایگزین آن می‎شود؛ اما این روند نزولی است و به مرور زمان کندتر می‎شود. وقتی که سلول‎های قدیمی روی پوست ما وجود داشته باشد باعث بروز مشکلاتی می‎شوند؛ مشکلاتی مثل کدر شدن رنگ پوست، زبر شدن پوست، بسته شدن منافذ و عدم تنفس، ایجاد جوش و چین و چروک. راه حل این مشکل لایه برداری است. با لایه برداری کردن، سلول‎های مرده و قدیمی پوست برداشته می‎شود و فضا برای جایگزینی سلول‎های تازه فراهم می‎شود. اهمیت لایه برداری در جوانی، شادابی و سلامت پوست شما بسیار زیاد است. لایه برداری شیوه‎های گوناگونی دارد؛ شما می‎توانید با روش‎های سنتی و خانگی مثل ماسک شکرو عسل و ... این کار را انجام بدهید یا از لایه بردارهای صنعتی که در داروخانه‎ها موجود هست استفاده کنید؛ اما شما برای لایه برداری می‎توانید از دستگاه‎های لایه بردار لیزری نیز استفاده کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم بهترین دستگاه برای لایه بردار از پوست را معرفی کنیم و بعد به بررسی تفاوت لیزر فوتونا و فرکشنال بپردازیم.

لیزر فوتونا

از محبوب‎ترین درمان‎های لیزری در دنیا لیزر فوتونا است. لیزر فوتونا با اعمال دو طول موج متفاوت اربیوم و ان دی یگ همزمان هم درمان سطحی و هم درمان عمیق‎تری انجام می‎دهد. لیزر فوتونا طیف گستره‎ای از درمان‎ها را ارائه می‎دهد. 50 درمان تخصصی توسط درستگاه لیزر فوتونا ارائه می‎شود. فوتونا به عنوان شاهکار قرن 21 روشی بسیار امن برای درمان آسیب‎های پوستی است. فوتونا یک روش غیر تهاجمی است و درمان ارطیق دستگاه فوتونا بدون انجام جراحی و تزریق انجام می‎شود؛ به همین دلیل عوارض بسیار کم‎تری دارد. لیزر فوتونا با ایجاد گرما پوست را وادار به کلاژن سازی میکند.

نحوه عملکرد لیزر فوتونا را می‎توان به چهار مرحله تقسیم کرد. در مرحله اول با تابیدن اشعه و گرم شدن پوست از داخل دهان کلاژن سازی شروع می‎شود، در مرحله دوم با تاثیر بر لایه‎های زیرین کار ادامه پیدا می‎کند. حذف موهای زائد مربوط به این قسمت است. در مرحله سوم آسیب‎های سطحی هم درمان شده و پوست فرم می‎گیرد. در آخر هم با لایه برداری کار به اتمام می‎رسد.

یکی از اصلی‎ترین کارکردهای لیزر فوتونا لایه برداری است. فوتونا با لایه برداری سطحی پوست و حذف سلول‎های مرده می‎تواند در حذف لک‎های پوست، جای جوش‎ها و برخی چین و چروک‎ها موثر باشد. ممکن است بعد از انجام لایه برداری توسط فوتونا مقداری قرمز شدن و التهاب پوست به وجود بیاید که بعد از چند ساعت رفع خواهد شد. بعد از لایه برداری پوست آسیب پذیر است و باید حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.

لیزر CO2

لیزر CO2 فرکشنال یکی از روش‎های لیزر درمانی است که در حوزه درمان‎های پوستی و زیبایی کاربرد بسیاری دارند. در لیزر فرکشنال نور لیزر در محدوده کوچک‎تر به روی پوست تابیده می‎شود. لیزر CO2 از لایه سطحی پوست عبور کرده و بر روی لایه میانی پوست تاثیر میگذارد؛ به همین دلیل لایه رویی پوست در این روش به طور کنترل شده‎ای تخریب شده و برداشته می‎شود. لیزر CO2 فرکشنال به لیزرسوزنی نیز معروف است؛ علت این نام گذاری عملکرد لیزر است؛ قطر نوری که از دستگاه به پوست می‎تابد به قدری کم است که مثل یک سوزن روی پوست سوراخ بسیار ظریفی ایجاد کرده و به لایه میانی می‎رسد. لیزر کربن دی اکسید تقریبا در بین دو نوع لیزر تخریبی و غیر تخریبی قرار دارد. این لیزر به طور کلی یک لایه بردار عمیق پوست است. لیزر CO2 با لایه برداری عمقی موجب کاهش چین و چروک، تیرگی‎های پوست، لک و جای جوش و ... می‎شود. به عنوان یک روش نیمه تهاجمی عوارضی دارد که نگران کننده نیست.

لیزر فرکشنال در سه مرحله بر روی پوست تاثیر می‎گذارد. اول با تابیدن اشعه به لایه میانی پوست برای کلاژن سازی تحریک می‎شود. در مرحله بعدی لیزر بافت‎های آسیب دیده را تخریب می‎کند و راه را برای بازسازی هموار‎تر می‎کند؛ و در آخر هم لایه برداری سطحی را انجام می‎دهد.

حالا که با دو دستگاه لایه بردار از پوست آشنا شدید زمان انتخاب است و باید درمورد تفاوت لیزر فوتونا با لیزر فرکشنال صحبت کنیم.

تفاوت لیزر فوتونا با لیزر فرکشنال

لیزر فوتونا و فرکشنال هر دو با تحریک پوست برای کلاژن سازی موجب جوانسازی و لایه برداری از پوست می‎شوند. هر دو این دستگاه‎ها در رفع چین و چروک، رفع جای زخم و جوش، سفت کردن پوست و لایه برداری نتیجه مشابه‎ای دارند؛ تفاوت لیزر فرکشنال با فوتونا در نحوه عملکرد است. همین تفاوت در عملکرد باعث می‎شود هر روش برای افراد خاصی مناسب باشد. عمده تفاوت‎های لیزر فوتونا با فرکشنال عبارت‎اند از:

  • مراقبت‎های قبل از لیزر: یکی از تفاوت‎های این دو روش مربوط به مراحل قبل از لیزر است. برای لیزر فوتونا پزشک در فواصل زمانی مشخص برای شما داروهایی را تجویز می‎کند. انجام لیزر فرکشنال نیازی به مصرف دارو ندارد؛ ولی دو ماه قبل از شروع لیزر نباید زیر نور مسقیم خورشید بدون ضد آفتاب و کلاه و ... قرار بگیرید.
  • تعداد طول موج: فوتونا دارای دو طول موج اربیوم و ان دی یگ است؛ ولی لیزر CO2 فقط یک طول موج دارد.
  • میزان درد: فوتونا نسبت به لیزر CO2 درد کم‎تری دارد و با یک احساس سوزش خفیف به پایان می‎رسد.
  • لیزر چهاربعدی فوتونا از دو ناحیه می‎تواند اقدام به درمان کند. هم از داخل دهان و هم از سطح پوست.

نتیجه گیری

هر دو روش فوتونا و فرکشنال جزو بهترین روش‎‎های زیبایی و درمان مشکلات پوستی ستند. تفاوت لیزر فوتونا با لیزر فرکشنال در نحوه عملکرد آن‎ها است. نیازی به نگرانی نیست. چنانچه قصد انجام لیزر را دارید بهترین کار مراجعه به یک متخصص پوست است. پزشک متخصص با توجه به شرایط پوست شما و نیازهای آن روش مناسب را به شما پیشنهاد می‎دهد. لیزر فوتونا یا لیزر CO2 فرکشنال نسبت به هم دیگر مزیت خاصی ندارد و نمی‎شود یکی را بهتر از دیگری خواند؛ بلکه باید با توجه به مزایا و معایب هر کدام، بررسی سبک زندکی شما جهت انجام مراقبت‎های قبل و بعد از لیزر و ... مناسب‎ترین روش برای شما انتخاب شود.

لایه برداری و حذف سلول‎های قدیمی پوست یکی از بخش‎های اصلی سلامت و زیبایی پوست شما است. جهت مراقبت از سلامتی خود در انتخاب روش مناسب، مرکز معتبر و پزشک ماهر دقت زیادی کنید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه
ارسال دیدگاه
امتیاز شما:
🔃